خودکشی از سر فقر کنار چاه‌ ثروت ایران

یک کارگر به دلیل مشکلات مالی در میدان نفتی شهرستان هویزه خودکشی کرد

خبر کوتاه بود و تلخ؛ عمران روشنی قدم (عمران محمدی روشن) کارگر جوان اهوازی به دلیل عدم پرداخت حقوق خود از سوی کارفرما و فقر مالی، خود را از یک «چاه نفت» در شهر هویزه حلق‌آویز کرد و جان سپرد.

امروز پنج‌شنبه ۲۱ خردادماه، پایگاه خبری «نفت‌آنلاین» این خبر را منتشر کرد. در متن این خبر از زبان دوست و همکار کارگر فقید آمده است: «پیمان‌کار فعلی شرکت حدود پنج سال است که فعالیت می‌کند و در این پنج سال حقوق را کم‌ کرده و دریافتی ما نسبت به جاهای دیگر کم‌تر است.»

بنا به گفته نزدیکان این کارگر اهوازی، فشار اقتصادی و نداشتن پول برای خرید مایحتاج زندگی دلیل اصلی خودکشی همکار جوانش بوده است. به گفته همکار عمران، این جوان اهوازی پیش‌تر درخواست « ۵۰۰ هزار تومان مساعده» کرده بود که هیچ پولی دریافت نکرد.

گفته می‌شود که این کارگر جوان اهوازی قبل از خودکشی با پیمان‌کار تماس می‌گیرد و می‌گوید که دیگر چیزی ندارد تا به زن و بچه‌اش بدهد و از تامین نان شبش عاجز است.

بنا به گفته یکی از افراد شاغل در شرکت «نظم‌آفرینان ایمان»، هر ساله کارگران نسبت به عدم افزایش حقوق، دست به اعتراض می‌زدند که سال جاری با ارائه قراردادی جدید ذهن‌ها به سمت این قرارداد معطوف شد. قراردادی که به گفته کارگران این شرکت بندهایی به نفع کارفرما داشته و بعد از آن‌که کارگران مطمئن می‌شوند که قرارداد غیرقانونی ا‌ست حاضر به امضای آن نمی‌شوند. اما در خردادماه مجبور به امضاء قرارداد می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته پرسنل این شرکت در سال جاری فقط یک حقوق برای کارگران واریز شد و حقوق اردیبهشت هنوز واریز نشده است. یکی از کارگران مجموعه به خبرگزاری نفت گفته است که: «بعد از سال‌ها کار در شرکت، به ما‌ گفته شد باید قرارداد شش ماهه‌ای امضاء کنیم و در صورت رضایت کارفرما، در کار می‌مانیم.»

مدیرعامل شرکت نظم‌آفرینان ایمان اما مدعی شده است: «ما کسی را مجبور به امضای قرارداد نکردیم و حقوق و دریافتی‌های آن‌ها براساس قانون پرداخت می‌شد.»

به ادعای مدیرعامل این شرکت گروهی مشغول «تنش و جوسازی» بوده‌‌اند در حالی که «حقوق کارگران به موقع پرداخت شده است».

مدیرعامل شرکت نظم‌آفرینان ایمان درباره حادثه تلخ خودکشی کارگر ۳۵ ساله مجموعه خود به دلیل فقر مالی ادعا کرده است: «او هیچ درخواست مساعده کتبی از ما نکرده بود در صورتی که به خیلی از پرسنلی که درخواست کتبی کرده بودند، مساعده پرداخت شده است.»

حجازی، مدیرعامل شرکت نظم‌آفرینان ایمان بی‌آن که هیچ اشاره‌ای به اعتراضات کارگران در سال‌های گذشته و هم‌چنین کم شدن حقوق و مزایای این کارگران کند، ماجرای تلخ خودکشی کارگر جوان اهوازی را به «مشکلات شخصی» این کارگر پیوند زده است و هیچ اشاره‌ای به دلایل اصلی این ماجرا نکرده است. بنا به ادعای آقای مدیرعامل: «تنها حقوق اردیبهشت ماه عمران روشنی‌قدم پرداخت نشده بود.»

حادثه تلخ خودکشی این کارگر جوان در شبکه‌های اجتماعی بازتاب‌ فراوانی داشت. هرچند که سرپرست اداره کار شهرستان هویزه، گفته است: «مطالبی در فضای مجازی در حال انتشار است که صحت آن‌ها هنوز تایید نشده است.»

به گفته این مقام مسئول: «عده ای در فضای مجازی ادعا می‌کنند که این فرد به خاطر عقد قرارداد جدید و پرداخت نشدن حقوق اقدام به خودکشی کرده است.»

به گفته جلالی حدود ۱۸۰ نفر از پرسنل از جمله عمران روشنی‌قدم قرارداد جدید را امضا کرده بودند. قراردادی که به گفته خود سرپرست اداره کار شهرستان هویزه اشکالات زیادی داشته و مورد تایید قرار نگرفته است.

اما این مقام مسئول هم‌ مثل مدیرعامل شرکت سعی در منحرف کردن اذهان از دلیل اصلی خودکشی کارگر جوان دارد و می‌گوید: «خبرهای ضدونقیض زیادی در فضای مجازی مبنی بر دلیل خودکشی فرد مرحوم منتشر شده که درست نیست و هنوز بررسی‌های لازم انجام نشده است.»

در همین‌حال خبر می‌رسد که وزیر نیرو دستور داده است تا «از بازماندگان کارگری که خودکشی کرده، دل‌جویی شود. بیژن زنگنه به مشاورش دستور داده که درباره خودکشی عمران روشنی‌ مقدم، کارگر شرکت‌های پیمان‌کاری حراست وزارت‌نفت در هویزه، تحقیق کند. 

هرچند که مسئولین مربوطه هم‌چون بیشتر اوقات سعی در تغییر روایت وقایعی تلخ مانند خودکشی از سر فقر شهروندان دارند اما بر همگان پیداست که شدت‌گیری فقر در ایران امروز، هر لحظه زمینه را برای وقوع چنین حوادثی مهیاتر کرده است.

همین چند روز پیش بود که خودسوزی یک «جانباز» در شهر کرمانشاه خبرساز شد. خبرگزاری مهر در گزارشی نوشت که «این جانباز برای تمدید تسهیلات خود به بنیاد شهید مراجعه کرده اما مسئولان به دلیل عدم تسویه تسهیلات قبلی با تمدید مخالفت کرده‌اند و پس از بارها مراجعه و حل نشدن مشکلش راهی به جز اعتراض با پایان دادن به زندگی‌اش برای همیشه نمی‌یابد.»

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کرمانشاه هم مانند دیگر مسئولین روایتی متفاوت از این حادثه تلخ داشت و ضمن «رد کردن» موضوع عدم پرداخت تسهیلات به جانبازی که خودسوزی کرد، مدعی شده بود که «با تسهیلات فرد موافقت شده و به دلیل مسائل خانوادگی اقدام به این کار کرده است».

بدتر شدن شرایط اقتصادی به‌خصوص در روزگار کرونازده ایران، زندگی را برای بسیاری از شهروندان دشوار کرده است. در سال‌های گذشته و در مقطع زمانی دی ۹۶ و آبان ۹۸ پیوستگی اعتراضات کارگری و مدنی باعث فراگیری جنبش اعتراضی در بسیاری از شهرهای ایران شد. شدت‌گیری شیوع کرونا در ایران باعث شده است تا امکان تجمعات اعتراضی در میان کارگران و یا دیگر اقشار جامعه کم‌تر از قبل باشد و انگار برای برخی چون عمران روشنی‌قدم چاره‌ای جز گردن نهادن به دار خودبافته بر کنار چاه ثروت باقی نمانده است.

بیشتر از